Wednesday, February 4, 2009

Lawatan ke Melaka 31/1-1/2

Anak-anakku di Jeti Cruise Sungai Melaka
Aku bersama-anakku bergambar di Kincir air

Aku, Along,Izza n Fir di Kincir Air Kesultanan Melayu Melaka

Ana bergambar dekat beca di Bandar Hilir

Aku dan anak-anak bergambar bersama gajah di Zoo Melaka

Irfan di taman bunga Melaka

Kakak dan anak-anakku di jeti Cruise Melaka

Along,Eisya,Ana bergambar di replika kereta lembu

Anak-anakku bergambar di keretapi lama
Aku dan anak-anak bergambar di Zoo Melaka

Pada 31/1/09 bersamaan hari Sabtu aku dan kakakku telah pergi ke Air Keroh Melaka. Aku berjanji untuk menjemput kakakku di Bandar Kinrara selepas subuh tapi biasalah janji melayu pukul 8.30 baru sampai, selepas subuhlah tu.....Sesampai di Bandar Kinrara muncung kakakku dah panjang sejengkal almaklumlah kakakku ini kalau kita nak datang rumah dia 2 jam sebelum tu dia dah tunggu kat luar rumah......

Lebih kurang pukul 12 tengahari kami sampai di Air Keroh dan kami terus mencari tempat penginapan dan kebetulan ternampak Hotel Seri Malaysia dan menurut kakakku harga hotel ini berpatutan kerana dia biasa ke Hotel Seri Malaysia pada masa dia bekerja dulu. Nasib kami baik kerana banyak bilik yg masih kosong. Kami menempah family room dan harganya RM199 tapi oleh kerana kakakku pesara kakitangan kerajaan kami mendapat diskaun 10% dan kini harganya hanya RM180 termasuk breakfast tapi hanya untuk 3 orang sahaja. Nombor bilik kami 331 dan alamat hotel Seri Malaysia ialah:

HOTEL SERI MALAYSIA MELAKA
Lebuh Ayer Keroh75450 Melaka Bandaraya Bersejarah
Tel : 06 – 2328460 Fax : 06 – 2328470

Olehkerana jam baru pukul 12 tengahari dan waktu check in pukul 3 so kami pun jalan-jalan di Bandar Hilir Melaka. Kami melawat di Dataran Pahlawan dan bangunan-bangunan lama di sini.
Mula-mula kami nak menaiki cruise melalui Sungai Melaka untuk mengelilingi Bandar Melaka namun kerana pada waktu kami tiba perkhidmatan berhenti rehat so tak jadilah kami menaikinya. Tak larat nak tunggu sampai pukul 2 ptg. baru perkhidmatan di sambung kembali.
Setelah puas mengambil gambar di bandar Hilir ini kami ke Jusco Air Keroh untuk membeli kudap-kudap. Seratus lebih jugaklah duit aku melayang membeli kudap-kudap untuk dimakan di Hotel nanti.

Kami check in di Hotel pukul 3.30 ptg dan pada perancangannya nak pergi ke Zoo selepas hantar barang ke hotel tetapi apabila anak-anakku terpandangkan kolam renang di hotel semuanya tak sabar-sabar nak mandi jadi rancangan nak ke Zoo cancel. Pada keesokkan paginya selepas breakfast aku membeli roti canai anak-anakku yg tidak dapat breakfast di hotel. Selepas sarapan anak-anakku seperti biasa tidak mahu melepaskan peluang untuk mandi di kolam lagi tapi aku malas nak turun mandi dan aku memberi masa 2 jam kepada mereka untuk mandi dan aku pula apalagi meneruskan aktiviti kegemaranku iaitu tiduuuuur.........

Pukul 11 pagi aku pun mengemaskan semua barang-barangku kerana nak checkout pukul 12. Selesai semua kami pun checkout dan berangkat ke Zoo Melaka. Bayaran ynag dikenakan untuk dewasa RM7 dan kanak-kanak RM4. Dalam zoo kami menaiki train mengelilingi zoo dan bayarannya RM2 dewasa dan RM1 untuk kanak-kanak. Setelah habis menaiki train aku berjalan-jalan bersama anak-anakku sambil bergambar tapi kakakku dah tak larat dan dia berehat di bangku A&W. Aku dan anak-anak bergambar dengan gajah dan dikenakan bayaran sebanyak RM10. Setelah penat berjalan-jalan di dalam zoo kami keletihan dan berangkat pulang. Kononnya selepas ke Zoo nak pergi mini Malaysia dan Taman Asean tetapi oleh kerana kepenatan semuanya cancel dan kamipun terus pulang ke rumah........

Unknown said...

gamba2 tu kena la diselang selikan dengan teks, baru la tak terbuntang mata aku nak baca... citer dulu pastu gamba.. pastu citer balik n gamba lagik..baru relek sket nak baca...

jai said...

haha...betul corotte..mata aku pun dh nak juling dh nih..kekekeke..