Monday, February 23, 2009

Teringin nak makan bubur Assyura


Bubur Assyura versi kakakku

Sebenarnya aku memang dah lama teringin nak makan bubur assyura. Entah macamana satu hari tu aku cerita dengan kakak aku Memeng dan dia kata dia pandai buat. Pada hari Jumaat dia suruh aku beli bahan-bahannya dan hari Sabtu dia datang rumah aku dengan kakakku Tuntun. Pada hari Ahad acara untuk membuat bubur assyura dimulakan. Diantara bahan-bahan untuk membuatnya ialah kacang hijau, kacang merah, kacang kuda, kacang tanah, ubi keledek, ubi kayu, jagung, tepung beras, gula, garam dan santan. Lebih 3 jam jugalah untuk memasaknya.
Menurut apa yang diceritakan oleh kakakku pada zaman rasulullah dulu iaitu seingat aku kakakku kata 10 Muharram kerana kekurangan makanan baginda telah memerintahkan pengikutnya membawa segala jenis bijirin yang ada untuk dimasak bagi dibuat bubur untuk dimakan sebab tulah dipanggil bubur Assyura Kalau salah harap maaflah kerana aku pun dengar cerita orang dan belum pernah lagi terbaca kisah ini dibuku. Memang cetek ilmu betullah........ni kena belajar lagi ni.........



Menurut cerita lagi lain negeri lain pula bubur assyura ni. Bulan Muharram yang lepas makcik sebelah rumahku ada bagi aku bubur assyura tapi makcik ni punya bubur assyura macam bubur lambok. Emak Abang Razak punya bubur assyura pun lain juga dia punya ada berempah pulak. Sebenarnya versi untuk bubur assyura ni memanglah banyak tapi hanya 3 jenis rasa aje yang aku pernah makan. Dulu aku bayang bubur assyura ni macam buburlah tapi sebenarnya macam kuihlah pulok.........

No comments: